tvoříme svobodný prostor

Na blbou otázku blbá odpověď

16.12.2011 08:36

Statistici si lámou hlavu nad tím, proč 4,77 milionu lidí neodpovědělo na otázku o víře, spekulují o naší lenosti nebo bojkotu nepovinných otázek. Můj názor je, že se hlavně špatně zeptali.

Vlastně jsem nezaškrtnul ani jednu ze tří nabízených odpovědí (věřící-hlásící se k církvi,náboženské společnosti; věřící- nehlásící se k žádné církvi ani náboženské společnosti; bez náboženské víry), protože ani jedno dle svého nejlepšího svědomí nejsem. Po dlouhém váhání jsem nakonec napsal jen název duchovního směru, který se mnou ladí (Nová spiritualita). A teď by mě zajímalo, jestli mě taky statistici z lenosti a nedostatku fantazie hodili do škatulky 5 milionu nevyplněných, nebo jestli budou nějak analyzovat tyhle „blbě“ vyplněné formuláře.

Hlavní důvod, proč to 5 milionů lidí nevyplnilo, je dle mě v chybně postavené otázce opomíjející podstatu, čili Boha. Když by se lidí zeptali, jaký mají vztah k Bohu, jistě by dokázali odpovědět (věřím mu-nevěřím na něj-vím,že existuje-je mi šuma fuk-je to parchant-jsme kámoši-atd.), ale oni se ptají, jaký mají lidé vztah k VÍŘE a ještě nabízejí vlastně jen dvě odpovědi: Věříš? ano-ne. Když ano, tak ještě dávají na výběr, jestli organizovaně nebo neorganizovaně. Ale současnost je mnohem pestřejší, vztah lidí k Bohu nebo k duchovnu je rozmanitější než jen starosvětské ano-ne.

Teď si kladu otázku, co vlastně statistici chtěli zjistit. Pokud počty členů jednotlivých církví a náboženských společností, tak mají, co chtějí. Ale co rozhodně nezjistili, jak to je v Čechách s duchovnem, to by se museli ptát úplně jinak. Takže pro mě je těch 4,77 milionů lidí, kteří odmítli starou křesťanskou představu Boha i bohapustý ateismus příslibem velké změny.

Kamil Krbálek, blog iDnes 16.12.2011

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

TOPlist