tvoříme svobodný prostor

HT + 1 rok

23.04.2009 21:01

23.dubna tomu byl právě rok, co vstoupily do života stránky HT+. A to je báječná chvíle podívat se na to, jak a proč vznikly a jak žijí. Bude to takový můj osobní pohled a vzpomínka, snad jednou pro historiky.

Trocha historie

Humanity´s Team ČR měl svou webovou stránku www.humanitysteam.cz už od roku 2006. Už tenhle web zprovoznit a naplnit informacemi nám dalo dost práce, základ vytvářel ještě Dalibor s pomocí Markétky a Žanetky, s grafikou a systémem jim pomáhal jeden kamarád, ale ta spolupráce nebyla moc dobrá. Takže než začala stránka pořádně fungovat, trvalo to rok. Jsou to hezké stránky a mají svůj styl, ale jsou statické a jejich redakční systém neumožňuje si moc vymýšlet a experimentovat.

Už od začátku jsme chtěli mít dynamičtější stránky, které by se staly takovým centrem dění, kam by naši příznivci mohli mrknout a zjistit, co se děje, přečíst si něco inspirativního, napsat něco svého nebo o sobě, kouknout na fotky atd. Ale naše technické znalosti v tomhle oboru byly minimální, takže dlouho zůstávalo jen u vize.

Když se po odchodu Dalibora stal koordinátorem Laco, začal se starat i o oficiální stránku HT a naplnil jí spoustou užitečných a seriózních informací o HT. V roce 2007 jsem začal i já pracovat v Radě a má touha mít hezké HT stránky stoupala a tak jsem začal hledat možnosti, jak je vytvořit.
Dlouho a často jsme v Radě diskutovali, co na našich stránkách má být, co si kdo představuje, ale člověk to skutečně nepozná, dokud takové stránky fyzicky nestvoří. A tak jsem začal pomocí Google Docs psát alternativní web HT. Byl to můj vůbec první pokus o nějaké webové stránky a dělal jsem je, jak jsem uměl. Tehdy se mi v mysli konečně začala formovat představa, jak by takový web HT měl vypadat a co za informace tam chci dávat. Ono je sice hezké si vymyslet, že tam bude to nebo ono, ale člověk pak musí mít zdroje informací, aby měl web čím plnit. A tak vlastně struktura webu odpovídá tomu, jaké texty lidé v HT píšou.

Alternativní web měl také sloužit k práci webového týmu, jako taková diskusní šablona ovšem plněná skutečnými daty, kde by se ten tým zamýšlel, co doplnit, co předělat atd. Ovšem žádný takový tým dosud nevznikl a tak to odráží jen mou představu. Ale už v alternativním webu byl zárodek kroniky a spousty sekcí, které jsou i na HT+. A vykrystalizovala se mi představa takového internetového interaktivního magazínu o životě HT.
V Google Docs jdou sice webové stránky dělat docela rychle, i když má člověk téměř nulové znalosti, ale časem se ten systém ukázal jako neohrabaný a těžko dlouhodobě udržitelný. A pak nastala středa 23.dubna 2008, kdy se můj virtuální svět změnil.

HT Plus

Víkend před tím jsme strávili na báječném celostátním setkání v Třebíči, měl jsem zase spoustu fotek a rozhodl se udělat zápis do kroniky. Ten byl poslední na starém webu. Ve středu takhle brouzdám po netu a narazil jsem na článek o firmě webnode, která inzerovala svůj systém na tvorbu webových stránek sloganem „zvládne to i vaše babička“. Tak jsem si řekl, že je to něco pro mě. Celý den jsem pak v práci nedělal nic jiného, než tvořil základ HT+ a opravdu to bylo tak snadné, že do večera byly stránky funkční a podařilo se mi na ně přesunout veškerý obsah z alternativního webu. Bylo to jako kouzlo. To, o čem jsme snili, se najednou zhmotnilo.

Vymyslet strukturu webu je práce, které si čtenář nevšimne, když je dobře udělaná a která ho bije do očí, když se nepovede. Tvorba struktury HT+ byla pro mě o to těžší, že jsem neměl žádný vzor, prostě neznám žádnou skupinu podobnou HT, produkující podobné informace a tuplem nevím o jejich stránkách, takže jsem jí tvořil metodou pokus omyl na základě toho, jaké články jsem měl k dispozici a podle předpokladů, co budeme tvořit v budoucnosti. Něco se vyvedlo, něco ne.

Mám velkou radost z Kroniky, která je teď téměř úplná od přednášky Neala v Praze v roce 2004 a prvních setkáních až do současnosti a je v ní 61 záznamů. V sekci Archiv se mi také podařilo shromáždit spoustu dokumentů z prvních let hátéčka a máme také založenou videotéku a fotoalbum, kde jsou odkazy na soubory na youtube.com nebo ning.com. Rád také zveřejňuju reportáže z našeho života, velký ohlas měly např. Lacovy a Markétčiny články z Argentiny a teď děláme reportáže z Jižní Afriky.

Daří se mi také pravidelně plnit sekce Co se děje a Co se děje ve světovém týmu, kam umisťuju zpravodaje, jak náš, tak světový. Co mě také baví, je hledání textů do sekce „Inspirující články“, kam kopíruju věci z netu týkající se nové spirituality, vztahu spirituality a náboženství nebo Neala Walsche. Dával bych tam i věci o HT, ale píše se o nás jen sporadicky. Proto jsou důležité sekce Kontakty a O nás, kde se snažím udržovat čerstvý obraz o tom, kdo jsme a co děláme. A také rozvíjím anglickou sekci, kam dávám věci, které překládáme.

Příliš funkční naopak není Kalendář, kde na webnodu chybí nějaká příhodná funkce, ale dobrý kalendář je na oficiálním webu a na HT komunitě. A tak to je alespoň dobré místo pro umisťování pozvánek. Pomalu umírající sekcí je Blog, kde jsem doufal, že budu zveřejňovat texty příznivců, ale tuhle funkci opět převzala HT komunita. Nepříliš dynamickými sekcemi jsou pak Komunita a Projekty, kde jsem doufal ve větší aktivitu a tak teď slouží jen k prvotní nepříliš aktuální informaci.

Celkově se soustředím na aktualizování titulní strany, kde je pravidelně udržovaná sekce Aktuality s očekávanými a proběhnutými událostmi, a kam dávám boxy s fotkou a notickou o tom, co jsme právě prožili. Mou snahou je dát čtenáři na jedno místo vše nové, co může na webu nalézt, proto tam jsou i boxy s CSS kanály. Miluju naše fotky, zdá se mi, že jsme docela fotogeničtí a z těch obrázků dýchá úžasná energie.

Další mou představou o webu HT bylo, že je interaktivní a že umožňuje tvorbu každému, kdo se na něj přihlásí. Tohle se se systémem webnode nepovedlo, ale přesně takhle funguje server ning.com, kde máme HT komunitu. Myslím, že tyhle dva servery se dobře doplňují, HT komunita umožňuje komunikaci, zveřejňování osobních profilů, fotek či videí, diskutování a svobodné vytváření blogů bez toho, aby to bylo na administrátorovi, na HT Plus je pak prostor pro kroniku a další informace, které mají trvalou hodnotu.

Rok HT+

Překvapilo mě, že na celém webu je za ten rok 324 různých článků. Je to pestrá směsice všeho možného, kronikou počínaje, přes články z webu, zprávy, oznámení, pozvánky, reportáže a konče archivními dokumenty. Zajímavé je, že je to jen 17 MB dat, když většina obrázků je na jiných serverech. Za dvanáct měsíců stránky navštívilo dle TOP listu asi 11 800 návštěvníků, počítadlo webnodu ukazuje číslo 19 500, kteří si prohlédli 89 000 stránek a stáhli 5,3 GB dat.

Tak hurá do dalšího roku.

Kamil

 

Zpět

Diskusní téma: HT + 1 rok

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

TOPlist