tvoříme svobodný prostor

Principy fungování komunity

01.08.2008 18:51

 

Přesouvám sem naší diskusi o komunitě, kterou jsme vedli na rušeném Vzestupu. Cítím, že se v ní začal rodit konsensus nad způsobem, jak si takovou komunitu a její fungování představujeme. A mým cílem je tady na humanitysteamcr.ning.com tuto komunitu uvést v život.

25.7.2008 psal Ilumauir (Kamil):
V poslední době jsem byl krajně skeptický k tomu, jestli lze vůbec na serveru ning.com fungující komunitu tvořit, když administrátor má absolutní moc nad skupinou. A pokud tuhle moc také uplatňuje, skupina funguje jen podle pravidel, která má v hlavě on sám a nikdo ho nemůže donutit, byť jen k tomu, aby je zveřejnil, natož s někým konzultoval nebo je nechal projít hlasováním. A když jsou pravidla fungování skupiny pro někoho výhodná a pro jiné ne, čili jsou asymetrická, nikdy nemůže vzniknout komunita, maximálně tak sekta nebo firma.

Naději mi vliv do žil „Správce Vzestupu“. Tuhle social network založila Markétka, ale stáhla se z ní. Nikdo z přítomných tedy nemůže prohlásit, že on je zakladatel a má tedy autorská či obchodní práva, že to tady je jeho a všichni ostatní jsou jen hosté na návštěvě v jeho obýváku. Všichni jsme na tom stejné, pozdě příchozí na scénu historie.

Cítím, že tenhle symetrický přístup je prvním principem, na kterém je postavena každá fungující komunita, nejen ta internetová. Mým záměrem zde na Vzestupu je spolupracovat na tvoření či definování principů či pravidel, podle kterých můžou vznikat další a další komunity. Mohlo by to být místo, kde se lidé, kteří chtějí založit komunitu, mohou inspirovat a prakticky si tohle fungování i vyzkoušet, tím, že se do naší komunity zapojí. Dokážeme zde jednat podle takových principů, které vedou k fungující komunitě? Dokážeme vytvořit taková pravidla, která inspirují další lidi? Mám naději a věřím, že ano.

Každý z nás je ve spoustě vztahů, některé vztahy tvoří celé sítě a tím různá společenství, skupiny, týmy či kolektivy. A ve všech se uplatňují pravidla. Když jednáme podle pravidel, skupina funguje, když nejednáme podle pravidel, skupina se rozpadá. Problém nastává ve chvíli, když ta pravidla jsou neznámá nebo každý člen skupiny má jiná a druzí o nich nevědí nebo když některá pravidla nepovažují za vlastní a užitečná. Takováto situace velmi často nastává v rodinách, pokud se lidé mezi sebou o pravidlech svého soužití nebaví, hádky často vznikají z toho, že druhý člověk porušil nějaké naše pravidlo, o kterém třeba vůbec nevěděl, že ho v tom vztahu uplatňujeme. A hádky boří skupinu a dokážou jí naprosto rozložit. A možná by stačilo málo, mít zveřejněná veškerá pravidla našeho soužití, na kterých jsme se konsensuálně dohodli. Cítím, že takováto transparentnost a otevřenost je druhým principem fungování komunity.

Každý z nás je jiný, máme různé zájmy a záměry, rozdílné pohledy na život, lišíme se svými zvyky, představami či duchovní vyspělostí. Najít dva lidi, kteří si ve všem vyhovují je těžké, dát takto dohromady tři je nemožné. Komunita je ovšem společenstvím mnoha lidí (a Nová Země má být komunitou šesti miliard lidí), čili snažit se v komunitě sjednotit zájmy a záměry, odstranit odlišnosti ve zvycích, představách nebo moudrosti či najít jednotný pohled na život či jedinou pravdu je nemožné a jakákoliv snaha v tomto směru vede ke krachu společenství nebo v jeho transformaci v sektu.

Přesto k fungování komunity je třeba jakási společná vůle či vědomí sounáležitosti, které nás dávají dohromady. Jsme spolu, protože nás k sobě něco přitahuje. A tím něčím je láska, soucit, pocit vzájemnosti či blízkosti, vzájemná podpora a úcta. Tohle všechno pramení z tužeb našich srdcí, protože takovýho vzájemně obohacující život chceme žít. Jsme prostě společenské bytosti a ačkoliv se vzájemně lišíme, jsme součástí jednoho celku, dohromady tvoříme lidstvo. A pro mě tohle vědomí, že všichni jsme součástí jednoho ceku, je třetím principem fungování komunity.

Píšu zde o principech a formuluju je svými slovy, ale nejsem jejich autorem. Je to něco, co funguje kolem mě ve skupinách a vztazích, ve kterých jsem a já jen zaznamenávám svá pozorování a sdílím je s Vámi. Připadám si spíš jako přírodovědec, který píše o gravitačním zákonu nebo o zákonitostech chemických reakcí :-) Vidím, co funguje a co nefunguje a vybírám si to funkční, principy, které opravdu tvoří komunitu.

Těším se na vaše formulace principů, které kolem sebe vnímáte vy, určitě vidíte i další, které pomáhají komunitě ve fungování, možná máte lepší popis principů, které vidím já. Věřím, že společně dokážeme popsat ucelenou množinu principů a zákonitostí fungování komunity, která pak bude inspirací dalším lidem, a schodnout se na pravidlech našeho soužití.

Ze samého principu fungování tohohle vesmíru, nelze nikoho nutit, aby se těmito principy a pravidly řídil a jejich ignorování nebo porušování není trestné. Je však nefunkční, když se jimi neřídíme, žádná komunita nevznikne nebo ta vzniklá se rozpadne. Chápu, že je spousta lidí, kteří nechtějí být v komunitě a vědomě pak tyto principy porušují, jejich cesta pak vede jinudy.

Tvoříme komunitu.
Potřebujeme nějaká pravidla ke svému fungování? Jaká by tato pravidla měla být? Kdo by je měl určovat? Kdo by měl bdít nad jejich dodržováním? A co se stane, když někdo nebude jednat podle pravidel? Podle jakých principů vůbec nějaká pravidla dokážeme vytvořit?

Jaké máte zkušenosti s principy a pravidly ve svých vztazích či skupinách? Jsou nějaká pravidla, která se vám osvědčila? Jsou nějaké principy, na něž se můžete spolehnout, že prostě fungují a když podle nich jednáte, dosáhnete toho, co chcete? Čeho vlastně chcete dosáhnout tvořením komunity? bytím tady?

Diskuse:
Odpověď přidal(a) Petr :) na 25.July.2008 v 22:07
Zkopiruji cast prispevku co jsem psal do diskuze na NZ. jak bych si spise predstavoval server NZ ja.

.... je to volny prostor, slouzici pro schazeni se lidi tvorici Novou Zemi, kde by fungoval pouze technicky dozor a ne ideologicky... kde pokud se nekdo nechova vulgarne, nebo neporusuje zakony (treba autorsky, o pedofilii (asi se jmenuje jinak, ale nevim jak:) atd.) tak by tu mel pravo na souziti jako kazdy jiny... idealne by to tu melo fungovat samofiltracne (a myslim ze to tak i tady prakticky funguje), proste ti lidi co tu s tim nesouzni tak sem vetsinou ani nejdou, a provokateri to tu stejne dlouho nevydrzi, protoze odezva bud na ne neni, nebo je jednoznacna... proste je na kazdem jestli a jak na ostatni bude reagovat.

obyvak ma vyhodu, ze se da zabranit, aby to tu prevzala nejaka sekta... se tu treba zacnou schazet Svedci Jehovovi a postupne ovladnou tyto dizkuse takze po NZ nezbudou ani pamatky :D

volny prostor ma vyhodu svobodu, volnost, samoregulaci

PS. tech vyhod,nevyhod je cela rada... to jen snad ty hlavni

Komentář přidal(a) sanas dne 25.July.2008 v 9:34
Ilumauir souhlasím s tím, aby byla stanovena nějaká hranice jednání pro členy, protože jinak, co není zakázané, to je povolené...
a někteří lidé jsou hodně vynalézaví

jednota je podle mne velmi důležitá - táhneme za jeden provaz každý svým způsobem dle svých schopností

osobně vycházím z toho, že se "vejdu do pravidel běžné morálky"... to mi nečiní problém, na druhou stranu mi vadí vulgarity a urážky

vím, že nejsem konfliktní, ani nejsem přemýšlivý a hloubavý typ člověka - proto nejdu do sporu, ale nepovažuji to vůbec za svou slabinu

vážím si své svobody i svobody každého člověka, úmyslně neomezuji nikomu jeho právo na svobodné rozhodování

jsem si vědoma, že pokud se někde nějak svobodně zapojím, tak už musím přihlédnout k tomu, že podléhám pravidlům, která MUSIM přijmout - další možnost je moje svobodná volba k odchodu

Komentář přidal(a) Ilumauir dne 25.July.2008 v 9:53
sanas, díky. Na Vzestupu teď žádná pravidla neexistují a my máme prostor si je sami vytvořit, od začátku. Každý z nás může navrhnout nějaké pravidlo, které se mu osvědčilo v jeho vztazích nebo skupinách a můžeme diskutovat, jestli se stane pravidlem téhle komunity.

Pravidla pro mě nejsou o zákazech nebo povolení, je to spíš o vědomí toho, že když je dodržuju, tak dojdu tam, kam chci. A když je dodržujeme všichni v komunitě, tak komunita funguje. A zodpovědnost za fungování komunity mají všichni její členové, to je jedno z pravidel, které tady chci navrhnout.

Komentář přidal(a) Tree dne 25.July.2008 v 15:18
To, že má někdo jiný názor než já, není pro mě důvodem k osočování. Spíš k zamyšlení.
Kde panuje vzájemná úcta, tam není prostor pro urážky.
Mám se ráda taková, jaká jsem. Jsme-li jedno, mám nás ráda takové, jací jsme, neboť JÁ JSEM. A budu tu moc ráda s vámi, můžete-li i vy mě přijímat takovou, jaká jsem.

Komentář přidal(a) Gabriela dne 25.July.2008 v 21:10
Ahoj Kamile, pravidlo je slušnost, úcta, komunikace a svoboda slušného projevu. Ale všude jsou lidé, úžasní a jedineční i se svými zrcadly. Nikdo nevíme, jak se zachováme, když nám je někdo nastaví. Proto, jestli můžu mít přání, tak nechť hlavním pravidlem je Láska a Boží moudrost, až nám budou nastavena.

Komentář přidal(a) Petr :) dne 26.July.2008 v 10:11
Diky Ilumauire za otevreni tohoto tematu, je dulezite si tady to mezi sebou nejak stanovit a po sleze vyvesit, aby nedoslo k tomu cemu na NZ, kde platna pravidla jsou pouze v hlave admina a nejsou jasne recena...z toho vyplynulo pak cele nedorozumeni v diskuzi o pristupu na NZ.
Principy fungovani by meli byt co nejjednodusi a nejjasnejsi

transparentnost, otevrenost - souhlas, komunita by mela byt plne otevrena, pro cteni, registraci i odregistraci + zverejneni principu.
vedomi celku - souhlas
symetrie pristupu - souhlas, ale v praxi to na ning.com asi nedocilime nikdy. Vzdy tu musi byt nejaky admin. Navic myslim si ze Marketka se bohuzel nemuze vzdat zodpovednosti (z pravnickeho pohledu:) za zalozeni skupiny a za to co se v ni deje.
+ bych pridal zminenou moralku, slusnost, etiku a i dodrzovani zakonu (i kdyz je otazka jakych jestli CR nebo US, kdyz jsme na .com :)

Jeste otazka, zda chceme formulovat pouze principy (mozna to staci) a nebo i presnejsi pravidla, ktere z tech principu vychazeji.

Komentář přidal(a) sanas dne 26.July.2008 v 10:18
k tomuto tématu mne napadlo ještě to, jak povolit propagování akcí a reklamu...

mě osobně to nevadí, pokud to nepřekročí únosnou mez...
klidně si přečtu i reklamu, rozhodnutí je stejně na mě, co dál s nabytou informací

Komentář přidal(a) Petr :) dne 26.July.2008 v 10:19
Zrovna ted mi dosel e-mail z Children of the Sun, kde jste mozna taky nekteri registrovani, o zmene pravidel a resi tam to same, ale vice restriktivneji....

Komentář přidal(a) sanas dne 26.July.2008 v 10:30
já pořádně nerozumím, co se tam řeší...
pochopila jsem, že chtějí fotografii do profilu... no já například na pc žádnou svou fotku nemám... vždy jsem s někým dalším

přijde mi naprosto nevhodné, že zmizí všechny příspěvky, když někdo odejde... ty diskuze jsou pak nějak nesrozumitelné... vím, udělala jsem to taky, když jsem odešla, ale není v mé moci ovlivnit to, aby příspěvky zůstaly...

a navíc, jsem se přesvědčila, že to bylo pro mne správné rozhodnutí

Komentář přidal(a) Petr :) dne 26.July.2008 v 10:41
ja na CoS moc casto nechodim, ale asi tam resi uplne jiny problemy nez my ted, maji nekolik tisic clenu a rozmaha se jim tam spam a asi i dalsi veci...

Komentář přidal(a) Ilumauir dne 26.July.2008 v 10:49
Díky všem ze rozproudění diskuse.
Přemýšlím o tom, v jaké skupině chci být a modeluju si její fungování. Teď jsem si představoval skupinu, kde jsou do podrobností vypracovaný všechny pravidla, všechno je přesně zapsáno a odsouhlaseno, a necítil jsem se v té představě dobře, připadalo mě to, jako ten současný stát. Pak už by zbývalo ustavit jen nějaký výbor, který bude na dodržování pravidel dohlížet a trestat jejich porušování a jsme tam, kde jsme byli. Nakonec všichni dělají bordel, protože ta pravidla nepovažují za vlastní.

Pak jsem si zase představoval skupinu, kde vůbec žádná pravidla nejsou a vyšel mi z toho chaos. A tak hledám nějakou střední cestu.

Hodně se mi líbí slovo "dohoda" v tom významu, jak ho používá Miguel Ruiz ve Čtyřech dohodách. Na rozdíl od pravidel, které cítím jako "shůry dané" a uvolil se je dodržovat, vnímám dohody, jako něco, co vyvěrá z mého srdce a co vlastně uzavírám sám se sebou. U pravidel je vždycky někdo druhý, který bdí nad tím, jestli je dodržuju a má zodpovědnost kontrolovat, u dohod jsem ale naprosto svrchovaně zodpovědný já sám za jejich dodržování. A trest za to, že je nedodržuju je ten, že nejsem v komunitě, protože ta vzniká tím, že jednáme podle těch dohod.

Jaký máte vztah ke Čtyřem dohodám? Znáte je? Souzníte s nimi? Mohly by být základem komunikace v téhle komunitě? Co kdybychom je měli hned na titulní straně s tím, že takto v naší komunitě pracujeme a s láskou si pomáháme je aplikovat ve svých životech?

Komentář přidal(a) sanas dne 26.July.2008 v 10:52
já dohody přijímám

Komentář přidal(a) Petr :) dne 26.July.2008 v 11:24
jj, na ctyri dohody jsem myslel, kdyz jsem zacinal psat ten prvni prispevek, ale pak jsem na ne zase lehce zapomnel :).. jj tim by se vyresilo mnohe :) Myslim, ze by se tim kompletne pokryla slusna komunikace..
je potreba jeste neco doplnit? stale je tu otazka, kdo bude bdit nad jejich dodrzovanim a kdy se admin uchyli ke smazani prispevku, nebo dokonce i clena.. asi ne po prvnim prohresku proti jakekoli dohode.. mozna jen v pripade vulgarnich prispevku?

Komentář přidal(a) Ilumauir dne 26.July.2008 v 12:03
mám představu, že celá komunita bdí nad těmi dohodami, vzájemně se upozorňujeme, pokud se od nich odchýlíme, protože celá komunita má zodpovědnost za své fungování. Věřím tomu, že když se někdo dobrovolně sám sobě zaváže, že bude komunikovat podle Čtyřech dohod, tak veškeré jejich nedodržování je nevědomé. A od toho máme ty druhé kolem sebe, že nás na to upozorní. Z vlastní zkušenosti vím, že dostat se do stavu, kdy mám 4D v krvi, je proces, není to ze dne na den a i teď se mi občas stane, že mi to ujede, ale jednám podle nich nejlépe, jak v každou chvíli dovedu.

Další mou představou je, že admin vůbec nemá právo rozhodovat o smazání jakéhokoliv příspěvku nebo člena, měl by být pouze vykonavatelem vůle komunity, takže jedině, když se komunita nějakým mechanismem rozhodne k takovému zásahu, admin ho vykoná. Ale například na NZ jsem za 8 měsíců jejího fungování neviděl jediný příspěvek, kterých bych já osobně smazal a to i přes to, že tam do mě občas dost šili :-) Je fakt, že jsem tam jednou smazal jednu diskuzi, která se zvrhla, mimochodem byla o komerčních aktivitách a reklamě na NZ, tj. že Ivana může a my ostatní nemůžeme. A pak se vedle objevila paralelní diskuse o tom, co jsem si to dovolil, kde jsem to schytal ještě víc. Nakonec jsem tu smazanou obnovil.

Komentář přidal(a) Petr :) dne 26.July.2008 v 12:11
jj to je pravda - samofiltrace - lidi kteri s NZ nesouzni tak tam ani nejdou.

Komentář přidal(a) Šimon dne 29.July.2008 v 2:04
Jsem pro společnou diskuzi nad změnami v síti a pro vzájemné informování se ohledně rušivých vlivů na síť. Stejně, jako když příslušník kmene volá na ostatní "Našel jsem borůůůvkýýý!" nebo naopak "Pozóóór, medvěééd!".
Za tímto účelem bych zde založil pro to určené fórum nazvané třeba Fungování Vzestupu, tam bychom společně diskutovali o čemkoliv a domlouvali se na případných změnách (podobný příspěvek jsem před chvíli dal do diskuze Správce Vzestupu).
Každý, kdo se bude chtít zapojit do spoluvytváření a udržování sítě, by se přihlásil do příslušného fóra a tím pádem by automaticky dostával všechna avíza, které tam jiní dají. Fórum by tedy bylo naším nástrojem pro společné spravování Vzestupu.

Komentář přidal(a) petr včera
ahoj,příliš mnoho o formě,raději začněme.Navrhuji téma 2012

Zpět

Diskusní téma: Principy fungování komunity

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

TOPlist